Koulu ei uudistu säästökuurilla

Jos jostakin liki jokaisella suomalaisella on vankka mielipide, parannusehdotuksia ja vielä monen vuoden henkilökohtainen kokemus taustalla, on se varmasti peruskoulujärjestelmämme. Milloin vaaditaan uusia oppiaineita opetussuunnitelmaan tai vanhoja sieltä poistettavaksi, milloin opetusmenetelmät, tilat tai opetussisällöt ovat vääränlaisia. Kansallisiksi julkkiksiksi on nostettu radikaaleiksi tituleerattuja opettajia, jotka kantavat pulpetit pois luokasta ja kritisoivat turhan tiedon ulkoa opiskelua.

Opetussuunnitelmaan on painavaa sanottavaa niilläkin, jotka eivät koskaan ole virallista opetussuunnitelmaa lukeneet. Usein opetuksen sisältöjä arvioidaan oppikirjojen perusteella, vaikka vähintäänkin jokaisen opettajan tulee tietää, ettei koulussa kuulu opettaa kirjan, vaan opetussuunnitelman mukaan. Oppikirja on kirjan tekijöiden ja kustantamon tulkinta tarvittavasta opetusmateriaalista, ja opettaja käyttää sitä oman harkintakykynsä mukaan opetussuunnitelman tavoitteisiin pyrkien.

Tänä syksynä Suomen peruskouluissa aloitettiin työskentely uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Uusi opetussuunnitelma sisältää paljon hyvää: siinä korostuvat muun muassa oppilaslähtöisyys, uteliaisuuden ja tutkimisen kautta yhdessä oppiminen, oppiainerajat ylittävä ilmiöpohjaisuus sekä yhdenvertaisuuden, demokratian ja kestävän elämäntavan periaatteet. Pulpetteja, piharatamoa tai Pähkinäsaaren rauhaa ei opetussuunnitelmasta löydy – eikä löytynyt edellisestäkään.

Uusi ei synny tyhjästä. Opetussuunnitelman painotukset ovat kehittyneet vuosien saatossa, jotkut aivan peruskoulun alkuajoilta asti, ja joissakin kouluissa ja luokissa opetusta on toteutettu uuden opetussuunnitelman hengessä jo hyvän aikaa. Silti on selvää, että sen perusteellinen sisäistäminen ja käyttöönotto vaatii aikaa ja resursseja.

Juuri nyt tarvitaan opettajien täydennyskoulutusta, kouluavustajia sekä varoja materiaaleihin ja välineisiin. Panostus tietoteknologisiin taitoihin uhkaa jäädä monissa kouluissa pelkäksi puheeksi, kun riittäviä ja ajanmukaisia laitteita ei ole varaa hankkia. Porvarihallitus on vesittämässä opetussuunnitelman hienot tavoitteet, kun se heikentää työehtoja sekä ajaa kunnat leikkaamaan koulujen rahoitusta.

Kirjoitus on julkaistu Eespäin-lehden 3/2016 pääkirjoituksena